قالیشویی

به دلایل مختلفی ممکن است ریشه‌های فرش شما دچار پوسیدگی شود. گاهی مدت‌ها می‌گذرد و شما از مرطوب شدن گوشه‌ای از فرش اطلاع ندارید؛ و به همین راحتی بخشی از فرش شما دچار پوسیدگی می‌شود. پوسیدگی فرش بیش از هرچیز در ریشه‌ها و تار و پود آن رخ می‌دهد. در این شرایط اغلب افراد تصور می‌کنند که آن فرش دیگر قابل استفاده نیست. اما یکی از خدمات مهم قالیشویی های اصیل و قدیمی ریشه دوزی فرش است. سرویسی که به فرش شما حیات دوباره می‌بخشد؛ و پس از ریشه دوزی، می‌توانید مانند روز اول از فرش خود استفاده کنید. قالیشویی نوین نیز به عنوان  قدیمی‌ترین قالیشویی‌ در تهران و ایران، خدمات کاملی را در زمینه ریشه دوزی و ریشه زنی ارائه می‌دهد. این سرویس به ویژه برای قالی‌های دستباف و گران‌قیمت از اهمیتی دوچندان برخوردار است. در این نوشته می‌خواهیم شما را با جزئیات این هنر ترمیم قالی آشنا کنیم.

ریشه دوزی چیست؟

قالی‌ها معمولا به دلایل مختلف، حتی به دلیل استفاده طولانی مدت و زیاد، دچار پوسیدگی در ریشه‌های خود می‌شوند. همچنین قالی‌هایی که چله پنبه‌ای دارند؛ ممکن است دچار پوسیدگی چله نیز شوند. کار ریشه دوزی حذف ریشه‌های خراب شده و از بین رفته، و اضافه کردن ریشه‌های جدید به فرش است. این کار علاوه بر ماهیت ترمیمی داشتن، موجب می‌شود که فرش از آسیب‌های بعدی در امان بماند.

ریشه دوزی چگونه انجام می‌شود؟

به زبان ساده هنرمند ریشه دوز، ریشه‌های از بین رفته را قیچی کرده و ریشه‌های جدیدی را به جای آن می‌دوزد. اما انجام این کار به همین سادگی نیست و نیازمند تجربه و تخصص کافی در حوزه ترمیم و رفوی فرش است.
اما اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به بررسی این روش بپردازیم؛ باید بگوییم که اولین مرحله ریشه دوزی فرش، انتخاب نخ چله مناسب است. به طور معمول نخ چله مناسب برای ریشه دوزی باید مقداری نازک‌تر از نخ چله اصلی خود فرش باشد. به عنوان مثال اگر نخ چله 20 لا بود؛ بهتر است از نخ چله 15 لا برای ترمیم ریشه‌های فرش استفاده شود. علت این موضوع آن است که نازکی نخ کمک می‌کند؛ منطقه ترمیم شده بر اثر گره‌های اضافه متورم نشود؛ و نسبت به سایر مناطق فرش تفاوت ظاهری نداشته باشد.
در مرحله بعدی انتخاب سوزن مناسب اهمیت بالایی دارد. به طور تجربی برای انتخاب سوزن مناسب، هنرمند رفوگر، سوزن را در قالی فرو می‌برد. اگر سوزن به راحتی از قالی عبور کند؛ یعنی سوزن مناسبی برای انجام کار رفو است. البته این روش نیازمند تجربه بالایی است. اما بجز این روش، به طور کلی باید گفت سوزن‌های ضخیم برای قالی‌هایی با بافت‌های درشت (رج شمار پایین) مناسب بوده و سوزن‌های نازک برای قالی‌ها و قالیچه‌های ریزبافت و ظریف استفاده می‌شود. همین‌طور یک روش ساده دیگر برای انتخاب سوزن مناسب، ورود راحت نخ چله انتخابی به آن است. حساسیت این انتخاب از آن جهت است که درشت بودن بیش از حد سوزن موجب ایجاد تفاوت در بافت بخش ترمیم شده می‌شود؛ و نازک بودن بیش از حد آن می‌تواند موجب سخت شدن کار رفوگر شود.
در نهایت آخرین مورد مهم پیش از آغاز کار ریشه دوزی انتخاب نخ واسط است. این نخ، نخ چله را به نخ ریشه دوزی وصل می‌کند. در این زمینه نیز استحکام و جنس نخ بسیار مهم بوده و در نهایت ضخامت آن بر اساس تجربه رفوگر انتخاب می‌شود.
در واقع ریشه دوزی پس از انجام این سه انتخاب آغاز می‌شود؛ و در پایان فرش شما ترمیم شده و ریشه‌های از بین رفته آن مرمت و جایگزین می‌شوند. اگر شما هم نیازمند خدمات ریشه زنی و ریشه دوزی هستید؛ می توانید با کارخانه قالیشویی نوین تماس بگیرید و  از خدمات قالیشویی نوین استفاده کنید.


قالیشویی ریشه ,دوزی ,ریشه‌های ,سوزن ,ترمیم ,استفاده ,ریشه دوزی ,دچار پوسیدگی ,انتخاب سوزن ,برای انتخاب ,سوزن مناسب، منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

گروه صنعتی لابل simasaz چکامه roseinternational ابوالفضل علافیان (دبیرستان باقرالعلوم بادرود) اصفهان چت|به چت اصفهان خوش آمدید. mihantext | متن های کوتاه و خواندنی تا مـرگ یک پیاله فقط راه مانده است